Jindřich Heisler - Z kasemnat spánku

8. prosince 2006 v 12:29 |  Litera
Torst 1999
Když sem dostal tuhle knížku do ruky, vůbec sem netušil, kdo to byl Jindřich Heisler. Ale hned po jejím otevření uvidíte kresby Toyen... takže to je ten chlap co s ní žil a odjel do Paříže. Takže se mám na co tešit.
Heisler se narodil roku 1914 v Chrati u Chrudimi v položidovské rodině. Studoval na přažské reálce, později měl nastoupit do rodiné farmaceutické firmy. v Praze se však potkal se surrealistickou skupinou, kterou v té době tvořili především Karel Teige, Jindřich Štýrský a Toyen. Ke skupině se přidává roku 1938. Ve válečném období dostává příkaz k deportaci ale schovává se u Toyen a své sestry. Dvakrát uniká náhodou smrti. Po válce je obnovena surrealistická skupina. Kvůli převratu roku 1948 utíká s Toyen do Paříže, ked se setkává s André Bretonem a je jím okamžitě přijat. Kvůli tomu, že neumí francouzsky ztrácí jazyk a v jeho díle nastává období objektů a "managerské" činnosti. umírá v roce 1953 na srdeční záchvat cestou k André Bretonovi.
Jak už jsem napsal. Začátek knížky je spojením básně a obrazu, dvou umění, které se zde dokonale prolínají. Můžete první část (Přízraky pouště) brát jako básně doprovázené kresbami, nebo naopak. Pro Heislera je zde typický lehký, slovně nesložitý přístup k textu, který se příjemně, lehce čte, ale má v sobě spousty aspousty významů a narážek.
Další z Heislerových sbírek s názvem Jen poštolky chčí klidně na desatero je opět ilustrována Toyen. Má ale o něco delší texty než Přízraky.
Neznámé cíle vyšli poprvé ještě před válkou a jsou důzem Heislerova básnického umění.
Z kasemnat spánu, nebo také realisované básně je soubor textů, které jsou doplněny fantaskními krajinami, postavičkami a různými předměty. Hesiler na nich pracoval opět s Toyen v jejím Žižkovském bytě kolem roku 1940.
Daleko za frontou. Texty jsou ovlivněny válkou, pocitem stísněnosti, nesvobody a strachu, přesto je v nich cítíit naděje na lepší zítřek.
Na jehlách těchto dní. Heisler zde doplňuje fotky Jindřicha Štýrského svými texty, které s nimi buď korespondují, nebo k nim tvoří zajímavý protiklad. Ten je obzvláště patrný na poslední straně, kde je fotografie otočeného krucifixu s odlomeným Ježíšem. A buďte veselý.
Život začíná ve čtyřiceti je kniha k narozenimám Toyen z roku 1942. Texty jsou zakonponovány v skvěle graficky provedených obrazech a kolážích.
Dále jsou uvedeny reprodukce Heislerových fotografik a předmětů. Specifické metody, kterou vymyslil za války. Jednou z nejzajímavějších je nazvána Objekt. Zachycuje běžce probíhajícího cílem, ovšem, místo nohy mu do prostoru ční pružina. Dále jsou zde Hrábě. Klasické hrabě, které mají kromě kolíků svíčky.
Ze stejného těsta je jméno výboru fotografik.Zde jsou především organické motivy.
Další sbírka, Zase se střídají roční období jsou spíše prozaické texty, než básně doplněné dopisy adresovaných Toyen.
Samostatné a příležitostné básně jsou tvořeny spíše fragmenty z let 1941-53. Je zden například Heislerův Co tomu říkáš Jeane-Jacques? který byl uveden v katalogu mezinárodní surrealistické výstavy.
Tím se dostávám k druhé části knihy, která začíná Néonem. První surrealisticou revui po válce. Přispívá do ní většina členů skupinyy kolem André Bretona a Heislr je její duší, navrhuje (spolu s Keislerem) její grafické provedení, vybírá příspěvky a dohlíží na její distribuci. O jednotlivých číslech (5) se nebudu rozepisovat, protože moje fascinace tímto dílem je opravdu veliká.
Objekty zahrnují fotoreprodukce knih-básní, které Heilser "napsal" celkem tři. Pro André Bretona, Benjamina Péreta a Toyen. Jsou tvořeny rozličnými předměty uspořádanými do řádků, tákže opravdu tvoří jakýsi text.
Asi nejvýzanmějším dílem je Abeceda. Písměna složená z lidských částí, částí strojů a výseků krajin dávají slžena do slov až podivuhodné význami.
Ke sklonku života se Heisler zaobíral flmovými scénáři například Filmovými aktualitami, pro které i navrhl logo. Aktuality měly být konkurencí filmovým týdeníkům. Další nazvaný Volky nevolky je scénář k filmu o jedno,m dějistvý. Vystupují zde jak lidé, tak předměty a to v rovnocených rolích. Heisler chtěl také zfilmovat Jerryho ´knihui Nadsamec, ale bohužel k tomu nedošlo. Dalším jeho projektem byla Zemé snivců od Alfreda Kubiny, také nedokončená.
Dále jsou uvedeny Heislerovi eseje O ilustraci, která není ilustrací, kde rozebírá syntézu textu a obrazu (Duchamp, Štýrský-Eluard a jejich veřejná růže). Zázračno a 1947 je analýtzou kulturního prostředí Pařže v ruce 1947.
Dopisy. Zde jsou uvedeny především dopisy architektu Kieslerovi o situaci v Paříži a revui Néon. Odpovědi bohužel chybí.
V závěru knihy jsou uvedeny studie Heislerovi tvorby a to jak jeho současníky, tak ty z naší doby.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama