sat.land (defekt.cz)

15. ledna 2008 v 0:09 |  Picta animata
Martin Heckmann se zabývá tématem jiného pohledu na náš svět, často na válečné konflikty. Toto téma transformoval ve svém filmu sat.land ve velice rozjímavý a vizuálně poutavý příběh.
Strohý výčet lokalit na začátku filmu navnadí ke sledování válečných konfliktů. Satelit pomalu pluje prostorem nad militantními státy, zachycuje jejich krajinu, ve které se sem tam objeví strategicky důležité město. Z pohledu nezúčastněného poutníka pusté a chladné. Spíše změť vrásek a čtverečků na zemské tváři. Nic se neděje, žádné stopy konfliktu, podmanivá krajina, jemné ticho ukončené těsně před chvílí, kdy dojde k ochabnutí pozornosti.
Káhira začíná žít, původní krajina ustupuje lidským výtvorům, čas se zrychluje, vrásky brázdí auta, pomalu, ale přece jen spěšně. Od severu přeletí starý Mig. Stále žádná známka konfliktu. Zvuk je dusivější, těžší, tlak se zvětšuje. Nad LA a Hamburgem se hlásí hukot života, jedno auto míjí druhé. Pohyb se stále zrychluje a houstne. Pocity z existence ve městě se dostavují až příliš urputně a kontrastně oproti překvapivě uvolněnému začátku filmu. A v této husté sociální a urbanistické džungli přichází smrt. Pozorovatel umírá, stává se pozorovaným objektem. Konec jedné zdánlivě zbytečné existence a začátek uvědomění si jejího předchozího života právě za předpokladu její smrti.
Zdánlivě banální film tak otevírá celou řadu existenciálních otázek v kontrastu s bytím orbitálního pozorovatele. Bytím důležitým, přesto neznámým v porovnání s bytím společnosti. Je opravdu nutné, aby nám věci padaly na hlavu, abychom si jich všimli a vzali je na vědomí? Nebo je to příběh zbloudilého syna navrátivšího se ze své pouti za vytouženým cílem?
Na první shlédnutí nezanechá sat.land velké emoce. Ale když mu člověk dopřeje tak potřebný čas, dokáže se mu odměnit až nečekaně velkým přílivem otázek a ambivalentních emocí. O jeho kvalitě přesvědčí například zisk speciálního uznání na Hamburgském festivalu krátkých filmů.
Rozhovor s Martine Heckmannem:

Jak jste přišel na koncept či základní myšlenku filmu sat.land?
Napadla mě v průběhu druhé války v Perském zálivu. V té době se v mediích objevovalo stále více snímků ze satelitů, nejčastěji vojenských objektů v Iráku a pak také z míst postižených tsunami. Fascinovala mě přirozenost těchto záběrů - jsou to v jednom smyslu abstraktní obrazy a v druhém snímky zobrazující realitu. Tenhle pohled na věc je úžasný. Pohled boha rozjímajícího nad svou prací a zároveň pohled dítěte na pískoviště. Změnilo mě to - hledět na dokument o utrpení estetického hlediska. A tak sem se rozhodl udělat něco, co by zobrazovalo tyto dva pohledy.
Bylo náročné sehnat satelitní snímky?
Snímky ze začátku filmu jsou od NASA Landsat (http://landcover.org ) a jsou volně stažitelné pro kohokoliv, takže neuvidíte auta ani menší budovy, kvůli rozlišení 1px = 30m.
Další snímky (z vesnic a měst) se dají koupit. Mluvím teď o snímcích s vysokým rozlišením (1px =0,6m) pořízených Quickbird satellite. Dohodl jsem se s firmou, která distribuuje tyto snímky v Německu, na oplátku jsem jim poskytl mé animace pro jejich prezentaci.
Jak často ve filmu sat.land používáte animaci?
Celý film je animovaný. Základ je ze snímků z různých částí světa spojených dohromady v jeden bezešvý koberec.
Proč jste vybral zrovna tato místa?
Především proto, že jsou spojena s "Válkou proti terorismu". A dům, kde spadne satelit, je domem mých rodičů nad předměstí Hamburgu. Takže velký svět okolo je spojen s mým osobním světem.
Můžete říct něco ke zvuku použitém ve filmu?
Dělal ho Yves de May, který ho nahrál na kytaru a z jejího zvuku vybral jednotlivé tóny. Šlo hlavně o to, vytvořit zvuk, o kterém nebudete vědět, kde se bere, a aby se zvuk ubíral stejným směrem jako film - od chudých pouští až po velké, chaotické město, až po pád.
Myslíte si, že dnešní orwellovský svět je nebezpečný?
Musím připustit, že jsem v této věci rozpolcený. Na jedné straně vidím nebezpečí dozoru a technického pokroku obecně, ale na druhou stranu miluji stroje! A mám rád snímky ze satelitu… Ale když satelit na konci filmu spadne, tak si říkám, že všechny stroje jsou nedokonalé. Milujeme a nenávidíme bezchybné věci, ale nechceme je vytvářet. Ikarus nikdy nedosáhl na slunce, ale padl až na konci.
Máte radši klasický 16/35mm film, nebo video/HDTV?
Sat.land jsem natočil v HD rozlišení 1920x1080 a na konci jsem ho zkopíroval na 35mm film. Bylo úžasné ho vidět v kině, ale digitální technologie je mi bližší. 35mm film je krásný, ale v dnešní době je to znak jisté sentimentality.
Často točíte dokumenty, myslíte si, že dokumentární film může změnit svět, někoho, něco?
Jestliže film poskytne divákovi nový pohled, novou zkušenost, nebo přiměje lidi přemýšlet nad danou věcí jinak, tak má smysl.

Co pro vás znamená spojení "experimentální film". Může takový film obsahovat sdělení, nebo jde pouze o jeho formu?
Experimentální filmy se točili od dvacátých let do sedmdesátých. Dnes se do kategorie experimentálních filmů řadí především filmy, které jinam nepasují. Každý občas přece potřebuje škatulku. Mám rád škatulku "filmová esej", ale ta podle mě jenom stěžuje zařazení mé práce.
Anglická verze rozhovoru:
How did you strike concept or idea about sat.land film?
It was during the second gulf war, that more and more satellite images appeared in the media. Mainly from weapon facilitys in Irak or desaster areas after the tsunami. I was fascinated by the nature of these images: they are abstract in one way and documents of reality in another way. The perspective is sublime. Like "god contemplating his work", and also like a childs view on a sandbox. And I was alienated about myself: to look from an aestetic point of view on these documents of suffering. So I decided to work something out that reflects these different layers of reception.
It was difficult for you to get the satellites shots?
The images in the beginning of the movie are from NASA's Landsat and they completely free to download for everyone: http://landcover.org The resolution is 1px=30m, so you won't see any cars or smaller buildings.
The images later in the movie (from villages and cityscapes) are commercial (=expensive) high resolution images from the Quickbird satellite. The resolution is 1px=0,6m. I worked out an agreement with the company distributing those pictures in Germany. They received other
satellite image animations from me for their presentations at fairs.
How often you use animation in the sat.land film?
The whole film is animated. There is a base layer of images from different parts of the world, stitched together and then animated to one seamless flight. As soon as villages and roads appear I animated cars on the roads and some airplanes in the air.
Why you choose these concrete locations?
Because they are connected by the "war against terror" anyway. And the place where the satellite crashes is the house of my parents in a suburb of Hamburg. So the big world out there is connected with my small world also!
Can you say something about sound scape in this film?
The Belgian musician Yves De Mey did the sound for this film. http://eavsilence.blogspot.com/
It is done in Dolby Digital Surround and Yves derived most of the complex electronic sounds from some simple guitar chords. The idea was to have an athmosphere where you can't say of which origin the sounds are. And to develop the sound like the film does: from very pure and simple desert landscapes to complex and chaotic city structures ? until the crash.
Do you think that is a dangerous this time of Orwell? /Big Brother is
still watching you/ Invisible cameras are everywhere?
I must admit: I am ambivalent in this matter. On one hand I see the dangers of surveillance and the technical evolution in general but on the other hand I do love machines! And I like satellite images... But as the satellite crashes at the end of sat.land movie, I beleive that all those machines are always imperfect. We love and we fear the idea of perfection but we won't get there. Ikarus never reaches the sun but crashes in the end.
Do you prefer 16mm/35mm film or video/HDTV for you works?
I did this work in HD 1920x1080 and printed it on 35mm in the end. It was marvelous to see it in a real cinema, but the digital image is somehow closer to my work. 35mm film is beautiful but also sort of sentimental these days.
You very often shoot documents, do you think that documents film can
change world or someone, or something?
If a film provides people a new experience or a new point of view on something, or makes people think different in some matter it has an influence.
What is "experimental film" for you? Can be story in the experimental film
or it´s only pure form?
The "Experimental film" was made essentially in the 1920s untill the 1970s. In our time it is more a category for films that do not fit in any other genre. And you always need a category! I really like the label "Essay film" but this makes it even more difficult for the people to
classify your work.
(Rozhovor dělal Michal Hoge)
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 blegkf blegkf | E-mail | Web | 19. dubna 2009 v 18:48 | Reagovat

1ZhjCB  <a href="http://xfwjfyhmxskr.com/">xfwjfyhmxskr</a>, [url=http://wxdyadvtjywx.com/]wxdyadvtjywx[/url], [link=http://apkrirlnleuv.com/]apkrirlnleuv[/link], http://hcgmcwyljrsg.com/

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama